Àrea de Política Municipal

La construcció de les ciutats "per a" i "des de" les persones, reflexió amb què clou la Trobada Estatal de Ciutats Educadores a Lleida

  • Actualitzat:
  • Creat:

L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha participat en la taula rodona amb l’alcaldessa de Madrid, Manuela Carmena, i l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, a la Llotja.

Fotografia: Hermínia Sirvent
Fotografia: Hermínia Sirvent

La Trobada Estatal de Ciutats Educadores ha finalitzat la XIII edició, organitzada per Lleida com a Coordinadora de la Xarxa, amb la reflexió entorn a “la construcció de la ciutat de les persones, amb les persones”. El paer en cap, Àngel Ros, ha compartit amb l’alcaldessa de Madrid, Manuela Carmena, i l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, la taula rodona, que ha estat moderada pel periodista Josep Cuní.

L’alcalde Ros ha assenyalat la transparència i la participació com a dos dels elements clau, així com la igualtat d’oportunitats. L’alcalde ha recordat que l’escola, la família i la ciutat contribueixen a la formació integral de la persona i que l’educació ha de garantir la creació de societats sense fissures i igualitàries. Àngel Ros ha apuntat també que les ciutats han d’aixecar-se “per a” i “pensades per” les persones i que en el concepte d’Smart Cities s’ha de tendir a situar el ciutadà al lloc central. Entre altres, ha incidit en què l’exemple és la millor manera d’educar en valors, com pretenen les ciutats, i ha comentat alguns dels arguments que s’han exposat durant el congrés com les conglomeracions humanes, que no sempre estan al servei de les persones (fent referència a la conferència de Joan Clos).

L’alcaldessa de Madrid ha afirmat que “no tenim clar què són les persones” i que el concepte ciutadà és molt recent. Segons ha dit, l’àmbit de l’individu està molt limitat i intoxicat dels grans col·lectius pel que considera que “estem tots, però també la persona individual”. Carmena ha explicat que l’educació és constant al llarg de la vida i que la ciutat ha de ser, doncs, un escenari constant d’educació. La proximitat, l’exemple, la motivació, etc. són conceptes d’una visió global d’aquesta funció. L’alcaldessa Carmena ha conclòs la seva intervenció dient que no és possible desenvolupar un projecte general en un ajuntament sense cultura de la pau i l’educació per a la convivència.

La pau també és una de les prioritats per a la ciutat de Granollers, com a explicat el seu alcalde. A més, ha asseverat que s’ha de focalitzar la mirada en la proximitat i en les ciutats inclusives. Mayoral ha apostat perquè els veritables protagonistes de la construcció de les ciutats siguin els ciutadans i que s’han de posar mecanismes per aconseguir-ho, possibilitant espais de coresponsabilitat permanent i de governança compartida, perquè a les ciutats “no quedin persones fora”. Les ciutats han de fer de l’educació el factor que ajudi a transformar-les, ha afegit, i també ha introduït aspectes com la sostenibilitat i el canvi climàtic.

Aquesta taula rodona ha estat l'últim acte del programa de la XIII Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores, que l'alcalde de Lleida ha conclòs agraint la participació i les contribucions que s’han fet en aquest espai després de dos dies de debats.